Avduking av blått skilt

Tirsdag 11. juni ble historisk blått skilt avduket ved Øvrebyen videregående skole.

Kongsvinger historielag

De blå skiltene, som forteller om bygningenes historie, har blitt satt opp av Kongsvinger historielag på flere av byens historiske bygninger den siste tiden.

Avdukning av historsik skilt ved Øvrebyen VGS - Klikk for stort bildeAvdukning av historisk skilt ved hovedinngangen

Fin seremoni

Avdukingsseremonien ble innledet med høytidelig trompet fanfare etterfulgt av et grundig foredrag av Oskar Aanmoen.

De fremmøtte fikk høre historien om byggingen av hovedbygget ved Øvrebyen videregående skole med innslag av muntre episoder og interessante historiske detaljer.

Etter avdukingen fortalte rektor Øivind Smerkerud kort om skolens utvikling og nyere historie frem til i dag. Skolen har vært distriktets akademiske tyngdepunkt siden skolen den ble innviet i 1880.

Foredrag om skolebygget - Klikk for stort bildeForedrag om skolebygget
Rektor Øivind Smerkerud og historielagets Oskar Aanmoen - Klikk for stort bildeRektor Øivind Smerkerud og historielagets Oskar Aanmoen