FN rollespill


FN rollespill

Som mange år tidligere deltok også i år elever fra Øvrebyen videregående skole på FN rollespillet som denne gang foregikk på Jessheim.

Her kan du lese elevenes egen pressedekning av arrangementet.

FN rollespill
Foto: Christoffer Bråten

Kan videregående elever redde konflikten i Jemen?

 

Spenningen er til å ta og føle på når en gjeng pen-kledde ungdommer entrer det store auditoriet på Jessheim videregående skole, som denne dagen skal være deres arbeidsplass. Om ikke lenge er rommet blitt forvandlet til FNs hovedkvarter, og elevene trer inn i sine roller som delegater i FNs sikkerhetsråd. Hvordan vil en gjeng videregående elever klare å løse en konflikt som gjør alle involverte parter så tilfredsstilte som mulig?

Årets konflikt

Konflikten i Jemen er kritisk, 25 millioner mennesker trenger hjelp, 7 millioner står i stor fare for å rammes av hungersnød og

 

hver uke ser man rundt 5000 nye tilfeller av den livsfarlige sykdommen, kolera. Medias søkelys har likevel ikke truffet

 

Jemen, og den omfattende konflikten som eskalerte i 2014.

Konflikten i Jemen nådde nye høyder i 2014, da en sjia-muslimsk opprørsgruppe, omtalt som Houthiene, allierer seg med styrker ledet av den tidligere presidenten i landet, Ali Abduallah Saleh. Gruppen gjennomfører et statskupp, da det oppstår et maktvakuum som følge av regjeringsskiftet etter Den arabiske våren. I 2014 har Houthiene tatt kontroll i hovedstaden Sanaa, og året etter fjernet president Hadi fra makten.

I årene som har fulgt har konflikten mellom myndighetene og Houthi-bevegelsen blitt kritisk. Hadi-regimet mottar støtte fra en koalisjon med Saudi-Arabia i spissen, en koalisjon som gjennomfører luftangrep som rammer sivilbefolkningen i Jemen hardt. Det hevdes derimot at Houthiene støttes av den sjia-muslimske staten Iran, noe Iran selv benekter.

Saudi-Arabia truer med å invadere havnebyen Houdeida, et viktig knutepunkt hvor mesteparten av den nordlige delen av Jemen mottar av medisiner, mat og drivstoff. Sanitærforholdene i de Houthi-styrte områdene er på et kritisk nivå. Saudi-Arabia har en pågående sjøblokade som hindrer leveransene til Houdeida, og bomber sivilbefolkning i Houthi-kontrollerte områder. Og Houthiene har plassert rakettbatterier på øya Perim i Bab-al Mandab-stredet, et stred hvor mer enn 20 000 skip fra hele verden årlig passerer. Noe må gjøres!

 

 Hva er egentlig FN-rollespillet?

FN-rollespillet er et spill hvor norske elever får en særskilt mulighet til å på en annerledes sette seg inn i hvordan organet FNs sikkerhetsråd fungerer. I forkant av rollespillet har elevene fått utdelt et land de skal representere denne dagen, og skal sammen i grupper få frem sine lands synspunkter i saken. Elevene er i roller som FN-delegater hele dagen, og får utfordret seg på mange ulike måter. – Det kan være vanskelig å forvare noe jeg selv er veldig uenig i, forklarer Tiril Børrud, som representerer kontroversielle Storbritannia, et land med vetorett.

Elevene fra Øvrebyen videregående skole representerte landene; Storbritannia, Etiopia, Ukraina og Sverige, og tok utfordringen på hardeste alvor.

Etiopia, et land som ønsker invasjon av Djibouti. Sverige, som jobber for tilrettelegging av humanitært arbeid. Og Storbritannia, et land som har sterke, motsiende kriterier, for å bekrefte en resolusjon. Tross en umulig utfordring for de aller fleste, tredde elevene opp på talerstolen med både realistiske, og saklige argumenter og spørsmål. Og spørsmål fra andre land i rådet, ble besvart med nytenkende, relevante svar og spørsmålstillinger.

Til sammen ble ungdommene enige om en  resolusjon samtlige land bekreftet. Videregående elever fremstilte og utviklet en resolusjon som kan bedre situasjonen i det krigsherjede landet Jemen, noe virkelighetens sikkerhetsråd enda har til gode. De fikk kjenne på hvor lite en har å si som et land uten vetorett, og hvilket ansvar det innebærer å ha en. I tillegg til å kjenne på følelsen av å virkelig ikke kunne svare, men å likevel måtte. Og ikke minst har elevene fått en unik innsikt og forståelse av fordeler og ulemper med organet FNs sikkerhetsråd.

Tekst: Maria Helmine Kvernemo